Érdekességek Eszközök Trendek

4 e-learning trend, amit ne hagyjunk ki

2019 már javában elindult, meg is néztük, milyen e-learning innovációk várhatóak. Most lássuk azt a négy trendet, amire mindenképpen érdemes odafigyelnünk ebben az évben.

1. Az AR és a VR tovább feszegeti a határokat
A két legizgalmasabban csengő betűszó mind a technológiában, mind az e-learningben évek óta vonzza figyelmünket. A kiterjesztett (AR) és a virtuális valóság (VR) olyan tapintható, valósághű tanulás élményt nyújt, ami a mélyebb megismerésnek köszönhetően, erősen vonzza a tanulókat. Különböző e-learning szakértők máshogy vélekednek erről, a VR jobban „beszippantja” a tanulót, de elsőbbséget ad az AR-nak. Képzeljük el mondjuk, hogy közösképviselőket, ellenőröket képezünk kasztatrófavédelemre. Az AR technológiával lehetőségünk van olyan teszt forgatókönyvek létrehozására, amik gyakorlatilag teljesen valós élethelyzeteket mutatnak. Például, egy valós házban tudunk árvizet szimulálni. Az ellenőr belép a házba, látja az árvíz hatásait, és felméri a kárt. Ezután ugyanebben a házban tüzet vagy tetőbeomlást szimulálhatunk. Egy varázsütésre működik minden. És mindehhez a tanulóknak a képzés során csak az okostelefonjukra van szükségük. A VR szimulációkhoz sokkal nagyobb beruházásra van szükség. Drága felszerelések kellenek hozzá, mint például nagyon jó minőségű fejhallgatók minden egyes tanulónak, ezek nem olcsók. Összehasonlítva tehát az AR jóval megfizethetőbb. Ezért is a legtöbb cég az AR-re koncentrál, és abba az irányba haladnak.

2. A mesterséges intelligencia természetessé válik
A mesterséges intelligencia (AI) már elkezdte forradalmasítani az üzletet. Most pedig gyökeret ereszt a tanulásban is. A legtöbb e-learning szakértő hisz az AI potenciáljában, és elvárja, hogy beépüljön a különböző eszközökbe, mint például a gyorsfejlesztési szoftver és az LMS (Learning Management Systems). Az AI egyik leginkább hozzáférhető formája a chatbot. Ez egy virtuális asszisztens, amely az emberi beszélgetést utánozza; értelmezheti és válaszolhat a felhasználók kérésére a szokásos nyelven. A chatbotok beépültek már webhelyeken, alkalmazásokban és közösségi médiában is. Ezeket a botok már az egészségügyben is széles körben elterjedtek. Például, vannak olyan robotok, amelyek alapos interjúkat folytatnak a betegekkel az orvosi állapotuk részleteiről, és javaslatokat tesznek nekik, hogy mit tegyenek gyógyulásuk érdekében. Más iparágakban is fontos feladatokat látnak el botok. Taxit hívnak, szállást keresnek, becsekkolnak a repülőre. Az e-learningben a chatbotok az onboarding folyamatokban segítenek, mint például az új alkalmazottak tájékoztatása a vállalatról, normákról, irányelvekről. Az AI tutorként is működhet: kurzusokat ajánl, amikkel kiegészíthetjük tudásunk, vagy fejleszthetjük készségeinket. Sőt, még bizonyos adminisztratív feladatokat is elvégeznek helyettünk a chatbotok, például automatikus válaszokat adnak napirendi pontokra, és kvízeredményekre. Ezenkívül néhány adminisztratív munkát le lehet adni a chatbotoknak. Az AI nagy potenciálja ellenére egyes szakértők úgy vélik, hogy nem érkezett még el az idő arra, hogy a chatbotok az e-learningbe is beépüljenek.

3. Látvány mindenek felett
A Tubular Insights kutatásai szerint a fogyasztásunk 80% -a hamarosan videó tartalom lesz. A videofelvételek és az „élő” felvétel trendje jelentősen nőtt a Facebook-on, Instagram-on és más közösségi médiaplatformokon is.
Nyilvánvaló, hogy ez fog történni az e-learning platformokon is. Számos szakértő, köztük a Skive Journey (Clive Shepherd alapító partnere) említést tesz arról, hogy a klasszikus oktatási e-learningről hamarosan áttérünk az interaktív videók használatára. Egy olyan szerzői eszköz, mint az iSpring Suite, lehetővé teszi, hogy a képzések egyre aktívabbá váljanak, különböző rétegek, hotspotok és elágazások hozzáadásával. A videókat olyan interaktív élménnyé alakíthatjuk, ami a néző válaszai alapján alakul. A 360 fokos videó is magasan van a 2019-es tanulási trendek listáján. A számos alacsony költségű DSLR-kamerával és kiváló minőségű okostelefonok elterjedésével a videó a tudás megosztásának legegyszerűbb, leggyorsabb és legolcsóbb formájává vált.

4. Az m-learning már nem opció, hanem kötelező
2018. novemberi adatok szerint az összes globális webforgalom 48,2% -át mobiltelefonok generálják, és ez folyamatosan növekszik. Ez azt jelenti, hogy az olyan tananyagoknak, melyek mobilról nem elérhetőek, többé nincs értelmük. Rendkívül fontos, hogy a felhasználók rugalmasan tanulhassanak bármikor, bárhol, bármilyen eszközön. Még jobb, ha internet elérés nélkül tanulhatnak. Ekkor jön létre egy natív mobilalkalmazással rendelkező LMS. Például az iSpring Learn LMS lehetővé teszi, hogy a tanulók offline állapotban is megtekinthessék a tartalmat. Amikor pedig újból van internetélrés, eredményeik automatikusan feltöltődnek a rendszerbe.

Ez csak néhány előrejelzés 2019-re. Meglepő módon, az összes olyan innováció ellenére, amely az e-learning ökoszisztéma kibővítésére és fejlesztésére használható, a legtöbb szakértő szerint nem minden arany, ami fénylik, ne mindig a legújabb innovációkra fókuszáljunk. Azt mondják: ne feledjük, hogy a bár technológia változik, de célunk ugyanaz – az üzleti eredmények.

 

A fordítás az eLearning Industry cikke alapján készült. Forrás: Vysokomornaya, I. (2019. január 15.). 4 eLearning Trends For 2019. Utolsó letöltés: 2019. január 21., URL: https://elearningindustry.com/elearning-trends-for-2019-miss-4

A szerzőről

elearning.co.hu

Szóljon hozzá